Tesla din Cehia renunță la fabrica de baterii din România din cauza presiunii chinezești

Tesla din Cehia renunță la fabrica de baterii din România din cauza presiunii chinezești

Tesla din Cehia a renunțat la construcția fabricii de baterii din România, după ce presiunea agresivă a concurenților asiatici, în special chinezi, a făcut imposibilă continuarea proiectului. La începutul lunii octombrie, Ministerul Finanțelor a reziliat contractul de sprijin de stat în valoare de 50 de milioane de euro cu Tesla Energy Storage SRL

Filiala cehă a Tesla Energy Group a anunțat în 2022 că va construi o fabrică de baterii cu o capacitate anuală de 2 GWh în orașul portuar Brăila, în sud-estul României. Investiția, evaluată inițială la 200 de milioane de euro, ar fi creat 2000 de locuri de muncă și ar fi produs baterii pentru parcuri fotovoltaice și turbine eoliene.

Potrivit comunicatului oficial al Tesla Energy Storage, decizia de retragere a fost luată “din cauza concurenței globale agresive, în special a producătorilor chinezi de baterii puternice subvenționați”. Proiectul sa confruntat cu dificultăți încă de la început – lansarea producției, planificată inițială pentru 2025, a fost amânată pentru sfârșitul anului 2025.

Decizia a fost influențată și de criză generală din industria europeană a bateriilor. La începutul lunii martie, Northvolt, producătorul suedez de baterii, a declarat falimentul, fiind cea mai mare prăbușire a unei astfel de companii din Europa. Cazul Northvolt ilustrează dificultățile cu care se confruntă producătorii europeni: compania a atins doar o capacitate de 1 GWh dintr-un total planificat de 16 GWh, ceea ce a dus la rezilierea unui contract de 2 miliarde de euro cu BMW.

Dominanța chineză pe piața bateriilor se accentuează: China produce peste 75% din bateriile globale, în timp ce producătorii europeni se confruntă cu costuri mai ridicate și lanțuri de aprovizionare mai slabe. În 2024, prețul bateriilor chinezești a scăzut cu aproape 30%, coborând astfel sub pragul psihologic de 100 de dolari/kWh.

Nici politica comercială a UE nu oferă o protecție adecvată: în timp ce Statele Unite impun tarife de până la 58% pentru bateriile chinezești, în UE acestea sunt de doar 1,3%. Între timp, România a pierdut finanțarea UE de 150 de milioane de euro pentru producția de baterii, în urma renegocierii Planului Național de Redresare și Reziliență.

Grupul Tesla Energy a cheltuit deja 10 milioane de euro pentru acest proiect, inclusiv pe terenul din Brăila, tehnologie și servicii publice. Compania a subliniat că „este imposibil să menții sau să extinzi producția de baterii în Europa în condițiile actuale”

Cazul evidențiază slăbiciunile ambițiilor europene în industria bateriilor. În timp ce compania românească Prime Batteries Technology extinde capacitatea la 8,5 GWh, continentul continuă să fie puternic dependent de tehnologia și producția chineză în revoluția vehiculelor electrice.